Biblioterapeutisk cirkelledarutbildning i Växjö, 16-17 mars 2018

Inbjudan till Cirkelledarutbildning i projektet Läsa för livet, Växjö.

Läsa för livet är ett Sensus projekt som utvecklar en form av biblioterapiverksamhet där människor får mötas och genom litteraturen närma sig livsomvälvande händelser. Studiecirkelformen utgår från folkbildningens grund att vi lär tillsammans och av varandra. De som vill leda grupper erbjuds ledarutbildning i metoden och vi ser gärna att det är två ledare för en Läsa för livet grupp. Läs mer om projektet på www.sensus.se/lasa-for-livet

Plats: Sensus lokaler, Norrgatan 15, Växjö Start: Fredag 16 mars kl. 11.30
Avslut: Lördag 17 mars kl. 15.30
Deltagare: 10-12 deltagare från Senus medlemsorganisationer och samverkansparter.
Sista anmälningsdag: 9 mars till inger.handestam@sensus.se

Utbildningsinnehåll

Presentation av projektet Läsa för livet och att vara cirkelledare i Sensus.
Inger Händestam – Projektledare för Läsa för livet och samtalsterapeut/handledare.
Maija Löfgren – Projektansvarig för Läsa för livet på Sensus och bibliotekarie.

Historik och presentation av Biblioterapi som metod internationellt och nationellt.
Eva Bergstedt, frilansjournalist och skribent till artikelserien om Biblioterapi i Svenska Dagbladet 2017, författare av utredningen om Biblioterapi för Regionbiblioteket i Östergötland.

Att arbeta med Biblioterapi i olika former, att använda skrivandet och anteckningar för reflektion.
Pia Bergström, grundskollärare och socionom med vidareutbildning i familje- och relationsorienterad psykoterapiutbildning med inriktning mot språksystemisk och narrativa traditioner. Biblioterapiledarutbildning vid Helsingfors universitet. Utbildningsledare för kursen i ”Det biblioterapeutiska arbetsättet” på Ersta Högskola.